Банки цілеспрямовано користуються положеннями ЦКУ і передають за дисконтом колекторським організаціям свої майнові права за кредитними договорами. Але колекторам не вигідно передавати справу до суду, бо це затягне строк повернення грошових коштів…
Загальні правила поведінки з колекторами
Більшість колекторських організацій завжди перебували поза правовими відносинами, дозволяючи собі погрози та залякування. Під час спілкування з колекторами слід дотримуватися простих правил:
- Бути терплячими та стриманими, звертатися до суду – до рішення суду колектори не мають жодних повноважень, тому використовують психологічний тиск;
- Дізнаватися назву колекторської компанії, особисті дані людей, які телефонують, передану суму боргу тощо;
- Вимагати підтвердження факту про перехід боргу колекторській компанії, завірену копію договору;
- Спробувати домовитися з колекторами – іноді це простіше, ніж із банком;
- Звертатися в поліцію, якщо почалися дзвінки ночами, діставання родичів і сусідів;
- Поскаржитися в асоціацію колекторів або будь-яку іншу інстанцію із захисту прав;
- Збирати докази незаконної поведінки представників колекторської компанії та подавати до суду на стягнення моральної шкоди – при цьому за 15 днів слід попереджати колекторів про намір.
Якщо спілкування з колекторською організацією відбувається в рамках правових норм, то позичальнику, який не може погасити борг, рекомендується реструктуризувати кредит для оплати частинами. Є й інші виходи, коли немає можливості платити за кредит.
Що можуть і не можуть колектори
Якщо колектори не мають відповідного судового рішення про стягнення боргу, то список їхніх можливих правомірних дій вкрай обмежений:
- В разі, коли кредитор і колекторська компанія уклали договір про відступлення права вимоги, то дані про боржника, наприклад, стан майна, відкриті рахунки тощо. – колектори, дійсно, мають право отримувати;
- Відповідно, зацікавленим особам (боржник, поручитель, заставодержатель тощо) колектори мають повне право надавати дані про кредит і суму боргу.
І навпаки, список неправомірних дій, що застосовуються колекторами, досить широкий:
- Дзвінки в нічний час;
- Погрози життю, майну, честі, гідності, діловій репутації;
- Порушення громадського спокою;
- Непогоджені зустрічі;
- Надання неправдивих даних про борг, штрафи, пені тощо.;
- Переговори від імені судових або правоохоронних органів;
- Розголошення конфіденційної інформації.